Welcome!
This community is for professionals and enthusiasts of our products and services.
Share and discuss the best content and new marketing ideas, build your professional profile and become a better marketer together.
ESZA bevételek
127. § (6) * Ha a projekt megvalósítása során a projekttel összefüggésben bevétel keletkezik, a bevételekről a záró kifizetési igénylésben kell adatot szolgáltatni.
VI. Fejezet - Pénzügyi lebonyolítás
179.1a. * A nettó bevételt termelő projektek esetén pénzügyi zárás nem végezhető addig, amíg a költség-haszon elemzés felülvizsgálata alapján az elszámolható költségek költségnyilatkozatban kumulált tartalma nem felel a költséghaszon elemzés eredményeként meghatározott támogatási intenzitásnak.
4. ELSZÁMOLHATÓSÁGHOZ KAPCSOLÓDÓ KORLÁTOZÁSOK
4.2.3. A számviteli szempontból egyéb bevételként kimutatott, szerződésen alapuló, - konkrét termékhez, anyaghoz, áruhoz, szolgáltatásnyújtáshoz közvetve kapcsolódó, nem számlázott - az Sztv. 77. § (7) bekezdése szerinti utólag kapott engedmény szerződés szerinti összegét a projekt szempontjából bevételnek kell tekinteni.
4.3. Szállítói előleg
4.3.1. A szállítónak - a kivitelezés, beszerzés, szolgáltatás keretében - fizetett előleg elszámolható, e rendeletben és az 1. mellékletben foglalt feltételeknek megfelelően. Szállítói szerződés keretében is csak olyan tételek támogathatóak, amelyek közvetlen kifizetés esetén is elszámolhatóak lennének.
4.4. Bevételek
4.4.1. Annak érdekében, hogy a támogatott projektek a közgazdasági megvalósíthatóság szempontjából szükséges mértékű társfinanszírozásban részesüljenek, a projektek támogatásának kiszámításakor figyelembe kell venni mindazon bevételeket, amelyek közvetve vagy közvetlenül a támogatott projekt révén, annak megvalósítása, illetőleg fenntartása során keletkeznek, ezáltal a projekt külső finanszírozási igényét csökkentik.
4.4.2. Bevétel, nettó bevétel fogalmának elkülönítése
4.4.2.1. Az Útmutató alkalmazásában:
4.4.2.1.1. bevétel: a projekt megvalósítása és fenntartása során, a projekttevékenységgel összefüggésben keletkezett vagyoni érték,
4.4.2.1.2. nettó bevétel: az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikke szerinti projektek támogatásának kiszámításakor figyelembe vett, a projekt keretében kínált vagy eredményeként létrejövő árukért, szolgáltatásokért közvetlenül a felhasználók által fizetett ellentételezés (pl. infrastruktúra használatáért közvetlenül a felhasználókat terhelő díj, a föld vagy épületek eladásából vagy bérbeadásából származó bevétel vagy a szolgáltatásokért kapott ellentételezés) összegének és a működési költségek, valamint az adott időszakban a rövid élettartamú eszközök cseréjére fordított költségek összegének a különbsége. Nettó bevételnek minősül a működési költség-megtakarítás is, ha azt a működtetésre irányuló támogatások ugyanolyan mértékű csökkentése nem ellentételezi.
4.4.3. Bevételi kategóriák
4.4.3.1. Különösen az alábbi tételek minősülnek bevételnek:
4.4.3.1.1. működési költség-csökkenés,
4.4.3.1.2. támogatásból beszerzett eszköz hasznosításából,
4.4.3.1.3. támogatásból fejlesztett ingatlan hasznosításából,
4.4.3.1.4. támogatással kiváltott ingatlan hasznosításából,
4.4.3.1.5. különböző tagdíjak, regisztrációs díjak befizetéseiből,
4.4.3.1.6. támogatott képzési díjak megfizetéséből,
4.4.3.1.7. tanulmányi szerződés keretében támogatott tanulmányok képzési díjának visszafizetéséből,
4.4.3.1.8. támogatott rendezvény belépő díjaiból,
4.4.3.1.9. egyéb támogatott tevékenységből származó bevételek, kivéve a 6. pontban jelzett kategóriák.
4.4.4. Levonásra nem kerülő bevételek
4.4.4.1. A következő, számviteli szempontból bevételként könyvelendő tételek az Útmutató
4.4. pontja szerinti szabályozás értelmében nem képezik a nettó bevétel részét, így nem kerülnek levonásra:
4.4.4.1.1. kötbér,
4.4.4.1.2. támogatási előlegen realizált kamat,
4.4.4.1.3. *
4.4.4.1.4. a projekttevékenységgel összefüggésben a tevékenységek társfinanszírozásához nyújtott azon hozzájárulások, amelyek a vonatkozó támogatás finanszírozási táblázataiban az állami hozzájárulások mellett szerepelnek, illetve amelyek a projekt önrészét hivatottak biztosítani,
4.4.4.1.5. az ESZA forrásból finanszírozott, a foglalkoztatási szint emelését célzó programok esetében a támogatott célcsoport foglalkoztatása során előállított termék, szolgáltatás értékesítéséből származó bevétel, ha a kedvezményezett e bevételeket a projekt céljaival összhangban a projekt megvalósítási időszakában a projekt megvalósításával összefüggésben felmerült, a projekt elszámolható költségein kívüli kiadások finanszírozására fordítja, és a projekt céljainak megfelelő felhasználást igazolja.
4.4.4.2. Az Útmutató 4.4.4.1. pontja szerinti bevételek esetén a kedvezményezett a záró kifizetési igénylés keretében nyilatkozik arról, hogy az ilyen bevételeket a projekt sikeres megvalósításához szükséges mértékben a projekt céljára használja fel.
4.4.4.3. A támogatási előleget nem lehet lekötni, befektetési célból felhasználni, az előlegen realizált kamat kizárólag banki látra szóló kamat lehet. Erről a kedvezményezett a záró kifizetési igénylés keretében nyilatkozik.
4.4.5. Bevételek levonása
4.4.5.1. A nettó bevételeket teljes összegükben vagy arányosan kell levonni a projekt elszámolható költségéből, attól függően, hogy
4.4.5.1.1. a nettó bevétel teljes egészében vagy csak részben származott a támogatott projektből,
4.4.5.1.2. a támogatott projekt összes költsége vagy csak egy része kerül-e a projekt keretében elszámolásra,
4.4.5.1.3. a projekt teljes elszámolható költsége vagy csak annak egy része kerül-e támogatásra.
4.4.5.2. A keletkezett nettó bevétel miatti levonás mértéke a következő módon kerül meghatározásra:
4.4.5.2.1. A nettó bevétel teljes egészében vagy csak részben származott a támogatott projektből:
4.4.5.2.1.1. ha a teljes nettó bevétel a támogatott projektből származik, a teljes nettó bevétel figyelembe vételre kerül, az Útmutató 4.4.3. pontjában foglaltak szerint,
4.4.5.2.1.2. ha csak a nettó bevétel egy része származik a támogatott projektből, akkor az a támogatott projekthez és az egyéb releváns tevékenységekhez kapcsolódó összes - beruházási és működési - költség alapján kerül arányosításra.
4.4.5.2.2. A támogatott tevékenység összes költsége vagy csak egy része kerül a projekt keretében elszámolásra:
4.4.5.2.2.1. ha a támogatott tevékenység összes költsége elszámolásra kerül a projekt keretében, akkor a nettó bevétel teljes összegében beszámításra kerül,
4.4.5.2.2.2. ha a támogatott tevékenység költségeinek csak egy része kerül a projekt keretében elszámolásra, akkor a nettó bevétel a projekt elszámolható költsége és az összes - beruházási és működési - költsége alapján kerül arányosításra.
4.4.5.3. A projekt összes költségének részét képezik a felhívás szerint nem elszámolható költségek és a felhívásban meghatározott korlát (fajlagos mutató, belső korlát stb.) miatt teljes mértékben nem elszámolható költségek is.
4.4.6. Az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikke szerinti „nettó bevételt termelő” projektek
4.4.6.1. A nettó bevételt termelő beruházások esetében az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikkében leírtak szerint kell eljárni a CBA útmutatók elkészítése során.
4.4.6.2. Az Útmutató 4.4.6. pontja szerinti körbe tartozó projektek kezelése mögötti logika szerint az elszámolható költségek - és ezzel összefüggésben a maximálisan nyújtható támogatás - meghatározásához figyelembe kell venni azokat a projekt által generált nettó bevételeket, amelyek a projekt megvalósításához szükséges költségeket ellentételezik.
4.4.6.3. Az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikk két csoportba sorolja a hatálya alá tartozó projekteket:
4.4.6.3.1. projektek, amelyek nettó bevételei előre kalkulálhatóak,
4.4.6.3.2. projektek, amelyek nettó bevételei nem kalkulálhatóak előre.
4.4.6.4. Az Útmutató 4.4.6.3.1. pontjához tartozó esetekben az irányító hatóság felhívásonként előzetesen, a felhívásban rögzített módon határozza meg a projektek potenciális nettó bevételét, a következő módszerek egyikével:
4.4.6.4.1. az Európai Bizottság által az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet V. mellékletében, vagy a Bizottságnak az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet felhatalmazása alapján kiadott végrehajtási jogi aktusában ágazatonként, vagy alágazatonként a nettó bevétel százalékban meghatározott átalány formájában történő meghatározása,
4.4.6.4.2. a projekt diszkontált nettó bevételének meghatározása.
4.4.6.5. Az Útmutató 4.4.6.4.1. pontja szerinti esetben a projekt megvalósítása és a megvalósítás befejezését követő valamennyi nettó bevételt figyelembe kell venni az átalány meghatározásakor, az később az így kapott elszámolható költségből nem levonandó.
4.4.6.6. Ha az Európai Bizottság a programozási időszak alatt új ágazatokra, alágazatokra vonatkozó átalányt határoz meg, az irányító hatóság az addig alkalmazott, az Útmutató
4.4.6.4.2. pontja szerinti módszerről áttérhet az Európai Bizottság releváns jogi aktusa hatályba lépését követően újonnan támogatott projektek esetén.
4.4.6.7. * Az Útmutató 4.4.6.4.2. pontja szerinti esetben a nettó bevételeket az elszámolható költségek meghatározásakor figyelembe kell venni oly módon, hogy a teljes beruházási költség jelenértékét csökkenteni kell a várható nettó bevételek (bevétel mínusz működési költség) jelenértékével. A felhívás alapján társfinanszírozható, azaz elszámolható beruházási költségek és a - a 4.4.5. alapján szükség esetén arányosított - nettó bevételek jelenértékének különbsége határozza meg a projekt keretében maximálisan elszámolható költséget. A támogatás intenzitása tehát a támogatásnak az elszámolható költségekhez (vagyis a finanszírozási réshez) viszonyított aránya lesz.
4.4.6.8. Az irányító hatóság köteles nyomon követni az elszámolható összköltség mellett a projekt teljes beruházási összköltségét, valamint a fenntartási időszakban a működési költségeket és a bevételeket is.
4.4.6.9. Indokolt esetben, ha a projekt megvalósítása során a projekt tervezett költségeit és bevételeit jelentősen módosító lényeges külső feltételek és körülmények változnak (pl. hatósági díjpolitikát módosító jogszabályi változások, jelentős makrogazdasági feltételek változása stb.), az irányító hatóság köteles gondoskodni az elszámolható költség, illetve a támogatás összegének újraszámításáról, és a projekt tervezett költségei és bevételei aktualizálásáról. Legalább a záró kifizetési igénylés keretében, valamint a záró projekt fenntartási jelentés keretében gondoskodni kell szükség esetén a számítások aktualizálásáról.
4.4.6.10. * Ha az újraszámítás eredményeként alacsonyabb elszámolható összköltség alakul ki az eredeti számításnál, a különbözet támogatási intenzitással arányos részét legkésőbb a kedvezményezett által benyújtott záró kifizetési igénylés keretében a támogatásból le kell vonni, vagy a kedvezményezettől vissza kell követelni, figyelembe véve az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikk (3) bekezdésében foglaltakat. Ha az újraszámítás eredményeként magasabb finanszírozási rés alakul ki az eredeti számításnál, jogszabály eltérő rendelkezése vagy a Bizottság jóváhagyása nélkül az eltérés nem elszámolható résznek minősül.
4.4.6.11. Az Útmutató 4.4.6.3.2. pontjához tartozó esetekben - bár előre látható, hogy a projekt nettó bevételt fog termelni - e nettó bevétel mértéke nem határozható meg előre, így nem lehetséges a „finanszírozási rés” kalkulációja. E projektek esetében a keletkezett nettó bevételeket a projektmegvalósítás befejezését követően még három éven keresztül kell monitorozni, és a projektzárás - legkésőbb az operatív program zárása - időpontjában levonni az EU felé benyújtandó átutalási kérelem összegéből, az érintett kedvezményezettől pedig visszakövetelni.
4.4.6.12. Ha a beruházás összköltsége elszámolható és nem elszámolható költségeket egyaránt tartalmaz, az előre kalkulált várható nettó bevételeket pro ráta alapon szükséges a „finanszírozási rés” meghatározásához figyelembe venni, azaz a megfelelő arány szerint megosztva kell beszámítani az elszámolható és a nem elszámolható költségekkel szemben.
4.4.6.13. Az Útmutató 4.4.6. pontja szerinti szabályozás nem alkalmazandó az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikk (7) bekezdés alapján:
4.4.6.13.1. a teljes egészében ESZA-ból finanszírozott projektekre,
4.4.6.13.2. az egymillió eurót meg nem haladó elszámolható költségű projektekre,
4.4.6.13.3. teljes visszafizetési kötelezettség alá eső visszatérítendő támogatások és díjak,
4.4.6.13.4. a pénzügyi eszközökre irányuló, vagy azok keretében támogatott projektekre,
4.4.6.13.5. a technikai segítségnyújtás keretében támogatott projektekre,
4.4.6.13.6. az egyösszegű átalány vagy átalányalapú egységköltség módszerrel támogatott projektekre,
4.4.6.13.7. az 1305/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletében meghatározott támogatási mértékek, vagy összegek szerint támogatott projektekre,
4.4.6.13.8. a csekély összegű (de minimis) támogatási kategória alapján támogatott projektre,
4.4.6.13.9. a KKV-k által megvalósított projektekre, ha az állami támogatási kategória alapján a támogatás intenzitása, vagy összege tekintetében korlátozást alkalmaznak,
4.4.6.13.10. az egyéb állami támogatási kategória alapján támogatott projektekre, ha egyedileg elvégezték a finanszírozási szükséglet ellenőrzését.
4.4.6.14. Az egymillió eurós határérték meghatározásához az irányító hatóságok az államháztartásért felelős miniszter által negyedévenként közzétett aktuális technikai árfolyamot használják. Az irányító hatóság a felhívásban meghatározza, hogy a felhívás közzétételekor érvényes technikai árfolyamot kell-e használni a teljes projekt-megvalósítás során. Ha az alkalmazandó árfolyam változó, a felhívásban közölni kell a változtatás módszerét.
4.4.7. Az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 65. cikk (8) bekezdése alapján a végrehajtás alatt álló, nettó bevételt termelő projektek
4.4.7.1. Az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 61. cikkének hatálya alá nem tartozó projekttel összefüggésben - figyelembe véve a kifizetési kérelemben foglalt, a projekt végrehajtása során a projekttel összefüggésben keletkezett pénzügyi bevételekre vonatkozó nyilatkozatot -, az értékesítésből, szolgáltatásból, bérbeadásból, regisztrációs díjból és egyéb bevételből a projekt megvalósítás időszakát magába foglaló teljesítési időponttal számlázott nettó bevétel - ha a támogatási döntés meghozatalakor nem került előzetesen figyelembe vételre - csökkenti a projekt elszámolható költségét, illetve a megítélt támogatás összegét, amelyet legkésőbb a projekt megvalósítás befejezésekor - a záró kifizetési igénylés keretében - szükséges levonni a kedvezményezettnek járó támogatás összegéből. Az egyes megvalósult tevékenységeken, és a fenntartási időszak alatt keletkezett bevételek nem kerülnek vizsgálatra, levonásra, kivéve, ha a felhívás ettől eltérően rendelkezik.
4.4.7.2. A lehetséges bevételek körét a felhívásnak tartalmaznia kell az Útmutató előírásaival összhangban.
4.4.7.3. A bevételeket teljes összegükben vagy arányosan kell levonni a tevékenység elszámolható költségéből attól függően, hogy a bevétel teljes egészében vagy csak részben származott-e a társfinanszírozott tevékenységből. A bevételek kezelésekor is biztosítani kell a kettős finanszírozás elkerülését.
4.4.7.4. Szakaszos üzembe helyezésű projektek kezelése
4.4.7.4.1. Ha egy fejlesztés rendeltetésszerű és biztonságos használatra önmagában, önállóan is alkalmas részekre tagolható, akkor a hatályos - számviteli, engedélyezési - szabályozásnak megfelelően szakaszosan is üzembe helyezhető, azaz megkezdhető az adott szakasz teljes, üzemszerű működése. Az adott szakasz üzembe helyezését követően az annak használata során felmerült bevétel nem minősül a projekt megvalósítási szakaszában keletkezett bevételnek.
4.4.7.5. Komplex projektek kezelése
4.4.7.5.1. Ha egy projekt keretében több, működtetés szempontjából egymástól független fejlesztés valósul meg, akkor a fenti számítást fejlesztésenként szükséges elvégezni.
4.4.7.6. Bevételek figyelembe vételének időtartama
4.4.7.6.1. Bevételként legkésőbb a fizikai befejezésig számlázott bevételeket kell figyelembe venni. Ha a projekt elkülönült fejlesztésekre bontható, amelyek üzembe helyezési időpontja egymástól független, akkor az elkülönült fejlesztések által termelt bevétel csak az adott fejlesztés üzembe helyezéséig felmerülten kerül figyelembevételre (a szakaszos üzembe helyezésű projektek szabályozása szerint).
4.4.7.6.2. A 4.4.7. pont szerinti szabályozás nem alkalmazandó az 1303/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 65. cikk (8) bekezdése alapján:
4.4.7.6.2.1. a technikai segítségnyújtás keretében támogatott projektekre,
4.4.7.6.2.2. a pénzügyi eszközökre irányuló, vagy azok keretében támogatott projektekre,
4.4.7.6.2.3. teljes visszafizetési kötelezettség alá eső visszatérítendő támogatások,
4.4.7.6.2.4. az állami támogatási szabályok hatálya alá tartozó projektekre,
4.4.7.6.2.5 az egyösszegű átalány, vagy átalányalapú egységköltség módszerrel támogatott projektekre, feltéve, hogy a nettó bevételt előzetesen figyelembe vették,
4.4.7.6.2.6. az 1305/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet II. mellékletében meghatározott támogatási mértékek vagy összegek szerint támogatott projektekre,
4.4.7.6.2.7. az ötvenezer eurót meg nem haladó elszámolható költségű projektekre,
4.4.7.6.2.8. díjakra.
Az IH-nak ez a kérdés ment:
(6) bekezdése alapján, "Ha a projekt megvalósítása során a projekttel összefüggésben bevétel keletkezik, a bevételekről a záró kifizetési igénylésben kell adatot szolgáltatni."
179.1a. pontja alapján "A nettó bevételt termelő projektek esetén pénzügyi zárás nem végezhető addig, amíg a költség-haszon elemzés felülvizsgálata alapján az elszámolható költségek költségnyilatkozatban kumulált tartalma nem felel a költséghaszon elemzés eredményeként meghatározott támogatási intenzitásnak."
És ez a válasz jött:
- Bevétel:
A projekt nem nettó bevételt termelő, így a Korm. rendelet 1. mellékletének 179.1a. pontja nem vonatkozik rá. Amennyiben a projekt megvalósítása során a projekttel kapcsolatban bevétel keletkezik, úgy a Korm. rendelet 127. § (6) bekezdése értelmében a kedvezményezettnek a keletkezett bevételekről a záró kifizetési igénylésben kell adatot szolgáltatnia, ami annyit jelent, hogy a záró kifizetési igénylés benyújtása előtt egy több pontból álló nyilatkozatot (melynek 12. pontja vonatkozik a keletkezett bevételekre) el kell fogadnia a kedvezményezettnek. Ennek a nyilatkozatnak az elfogadásával a kedvezményezett eleget tesz az adatszolgáltatási kötelezettségének. A bevételek tényleges felmerülését és a projektre fordított összegeket az irányító hatóság a helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrizheti az elkülönített projektszintű számviteli nyilvántartással kapcsolatos dokumentumok ellenőrzése keretében.
a.) pontra válasz: Csak az EFOP-3.3.6-17-2017-00021 azonosító számú projekttel kapcsolatban felmerült bevételeket kell az adott projektre fordítani. A feltett kérdésben ellentmondás van. Amennyiben az EFOP-3.3.6-17 projekt célszerinti tevékenységeivel összefüggésben merülnek fel bevételek, akkor azok miként lennének a „jelzett projekten kívüli bevételek”? Kérjük, hogy pontosítsák a kérdést!
b.) pontra válasz: Amennyiben az EFOP-3.3.6-17 projekt keretében beszerzett eszközöket adják bérbe díjfizetés ellenében (függetlenül attól, hogy az eszköz használata nem kapcsolódik majd az EFOP-3.3.6.17 projekt célszerinti tevékenységeihez), azon bevételekről szintén adatot kell szolgáltatni a fentebb már ismertetett módon.
c.) pontra válasz: Amennyiben nem az EFOP-3.3.6-17 projekt megvalósítása során fejlesztett tanagyagokhoz kapcsolódóan csinálnak nyári táborokat, úgy az az EFOP-3.3.6 projektben nem keletkeztet bevételt. Csak az EFOP-3.3.6-17-2017-00021 azonosító számú projekttel kapcsolatban felmerült bevételeket kell az adott projektre fordítani.
A Korm. rendelet 229.1. e) pontja értelmében az irányító hatóságnak követelést kell előírnia, „ha a projekt végrehajtásával összefüggésben bevétel keletkezett és annak visszafizetését e rendelet előírja, az abban foglalt szabályok szerint,”.
A követelés összegével csökken a projekt megítélt támogatási összege.
Pénzügyi elszámolás részletes szabályai a Regionális Fejlesztési Operatív Programok keretében - 2015 (vagyis ma már nem érvényes és nem itt érvényes, de ettől függetlenül lehet valahol olyan érvényes dokumentum, ahol ez a szempont a releváns...)
Jelen Útmutató szempontjából bevételnek tekinthető bármely, a támogatott tevékenységgel
összefüggésben keletkezett bevétel, különösen:
- támogatásból beszerzett eszköz hasznosításából,
- támogatásból fejlesztett ingatlan hasznosításából,
- támogatással kiváltott ingatlan hasznosításából,
- különböző tagdíjak, regisztrációs díjak befizetéseiből,
- támogatott képzések képzési díjak megfizetéséből,
- támogatott rendezvény belépő díjaiból,
- egyéb támogatott tevékenységből származó bevételek.
A fenti bevételeket akkor is figyelembe kell venni, ha nem a támogatás jogosultjánál, hanem a fejlesztés eredményének működtetését végző más szervezetnél merülnek fel.
Tájékoztatjuk
Részletek a közösségről
Kérdés eszközök
Statisztikák
Megkérdezett: 2019. 10. 22. 11:38 |
Látható: 572 idők |
Utoljára frissítve: 2020. 02. 10. 9:26 |